Slaaptipszzz

Welkom bij de slaaptips van Bosch Bedding! Je hebt ze waarschijnlijk wel langs zien komen op onze FacebookInstagram of je bent gewoon op zoek naar tips voor een betere nachtrust. Zoek dan niet verder, je bent op het juiste adres. In deze blog brengen wij jou wekelijks op de hoogte van de beste slaaptips en geven we antwoord op vragen zoals: Hoe kan ik het makkelijkst in slaap komen? of Wat heeft effect op mijn nachtrust?. Want laten we nou eerlijk zijn, fijn uitgerust wakker worden, is toch het lekkerste wat er is.

We brengen ongeveer eenderde van ons leven door in bed, de gemiddelde mens slaapt namelijk 8 uur per nacht. Met de volgende tips zullen wij jou nachten als nooit tevoren laten voelen.

De slaaptips van Bosch Bedding

Slaaptip 1: Kijk uit met cafeïne😱

Cafeïne heeft natuurlijk verschillende werkingen en heeft invloed op verschillende onderdelen van het lichaam. Zo kan cafeïne er voor zorgen dat je prestaties bevorderd worden, dit kan in sommige gevallen in de slaapkamer prima van pas komen.

Wat ook algemeen bekend is over cafeïne, is natuurlijke de opwekkende werking. Dit is natuurlijk juist niet wat je wilt vlak voor het slapen gaan. Het schijnt zelfs dat de opwekkende werking van cafeïne tot 5 uur na inname nog effect kan hebben.

Hier volgt dan ook onze eerste slaaptip: Kijk uit met cafeïne. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Iedereen weet eigenlijk wel dat je beter geen koffie kan drinken voor het slapen gaan. Mocht je toch trek hebben in een bakje koffie, ga dan voor een decafé variant. Wat ook algemeen bekend is, energie drankjes zitten vol met cafeïne. Laat in de avonduren voor een optimale nachtrust de energie drankjes links liggen. Wat men vaak doet, om koffie te vermijden, is het drinken van thee in de avonduren. Dit lijkt een goede vervanging, met de nadruk op ‘lijkt’. In veel verschillende soorten thee zit namelijk ook cafeïne, bijvoorbeeld zwarte of groene thee.

Kortom, let in de avonduren goed op wat je drinkt en garandeer jezelf van een verbeterde nachtrust.

Slaaptip 2: Ritme, Ritme, Ritme 😴

We hebben er allemaal wel eens last van, moeilijk in slaap kunnen komen in de avond of ’s ochtends om 4 uur klaarwakker zijn. Niet heel fijn natuurlijk, maar wat kan je er nou het beste tegen doen??

Het verschilt uiteraard per lichaam en per persoon ;). Het belangrijkste is om er voor jezelf achter te komen hoeveel uren nachtrust jouw lichaam nodig heeft. Waar sommige nachtbrakers genoeg hebben aan 4 uur slaap (dit is echt uitzonderlijk en geldt voor maar 1% van de mensen), zijn sommige slaapkoppen na 10 uur nog steeds niet uitgeslapen. Gemiddeld heeft een volwassen man of vrouw aan 7/9 uur genoeg slaap om fit en uitgerust aan de dag te beginnen.

Je hoort ook wel vaker mensen zeggen: “Ik ga van het weekend wel mijn slaap inhalen”. Kan dit eigenlijk wel? Bestaat er zoiets als het inhalen van je slaap? Het antwoord hierop is Ja en Nee. Het feit dat je je gemiste slaap doordeweeks, in het weekend kan inhalen, dat is een fabel. De slaap die je hebt gemist door de week ben je dus eigenlijk kwijt. Het is wel zo dat je lichaam, na een mindere nacht, de volgende nacht extra ‘goed’ slaapt. Je lichaam komt in een diepere slaap, waardoor je eigenlijk beter uitrust en dus de volgende dag uitgeslapen wakker wordt.

Om terug te komen bij de daadwerkelijke tip, probeer een goed slaapritme te vinden. Ga elke avond rond hetzelfde tijdstip slapen, hierdoor raakt je lichaam gewend aan dit tijdstip waardoor je makkelijk in slaap komt. Probeer ook weer de elke ochtend rond hetzelfde tijdstip op te staan, tuurlijk kan je af en toe wel uitslapen, maar probeer door de weeks bijvoorbeeld telkens om 7 uur de wekker te zetten.

Slaaptip 3: Wees niet alleen het zonnetje IN huis 🌞

Hoewel het natuurlijk hartstikke goed klinkt en iedereen het wel wil zijn: Het zonnetje in huis, is vooral het laatste gedeelte niet altijd bevordelijk voor je slaap. De hele dag in huis zitten en geen buitenlucht zien is namelijk funest voor je nachtrust.

De mens bestaat natuurlijk al een flinke periode en heeft veel dingen meegemaakt. Vroeger bestonden er natuurlijk helemaal geen wekkers en werd men wakker door de opkomende zon en nog steeds werkt ons lichaam volgens de biologische klok. Deze biologische klok is goed te programmeren en dit zal ook zeker helpen om ‘s nachts beter te slapen.

Tegenwoordig gaat het leven allemaal heel snel, onze wekker gaat, je stapt in de auto naar kantoor om vervolgens om 5 uur weer in de auto naar huis te rijden. Wat valt op in deze routine? Juist, alles is binnen, van huis de auto in naar kantoor en weer naar huis.

Dan komen we nu bij de slaaptip, probeer door de dag heen ongeveer 30 tot 60 minuten zonlicht te zien of in ieder geval buiten te komen. De voorkeur gaat hierbij naar ‘s ochtends, maar in ieder geval door de dag heen. Eet bijvoorbeeld je lunch buiten in plaats van in de kantine, of loop lekker een rondje in je pauze. Dit zal allemaal bijdragen aan een betere nachtrust en dus uitgeruster wakker worden.

Slaaptip 4: Luister naar je lichaam👂

Het klinkt misschien een beetje vaag en zweverig, maar je eigen lichaam heeft vaak wel gelijk. Je lichaam kent jou natuurlijk als allerbeste en je moet er hierom goed naar luisteren. Ieder lichaam is anders en daarom heeft elk persoon unieke wensen tijdens de nachtrust. Heb je bijvoorbeeld rugklachten, overweeg dan wellicht iets aan jouw bed te veranderen.

Ruim 2 miljoen mensen in Nederland hebben last van nek- en/of rugklachten. Dit vind ik een schokkend hoog aantal wat in sommige gevallen redelijk makkelijk verholpen kan worden. Tuurlijk is een aantal gevallen chronisch en extreme rugpijn door zwaar werk bijvoorbeeld, maar ook in een flink deel van de gevallen is het te verwijten aan slecht slaapcomfort.

Kijk eens naar je eigen bed bijvoorbeeld, kraakt deze? Heb je een doorgezakt matras met een kuil? Dit zijn tekenen dat jouw bed aan vervanging toe is. Dan is er nog de vraag: “Welk comfort past het beste bij mij?”. Om hierachter te komen staan onze slaapexperts voor je klaar in één van onze showrooms. Verder voorzien we je graag van advies met onze blogs over het juiste slaapcomfort.

Kortom, luister naar wat jouw lichaam zegt en aanvoelt om ervoor te zorgen dat jij ‘s nachts het lekkerst slaapt!

Slaaptip 5: Nieuw likje verf?

Het klinkt misschien een beetje gek, een nieuw likje verf? Hoe kan verf nou invloed hebben op jouw nachtrust? Uit onderzoek blijkt echter dat de kleur van jouw kamer wel degelijk invloed heeft op jouw slaap. In de slaaptip van deze week behandel ik dit en zal ik je voorzien van de voordelen van verschillende kleuren in de slaapkamer.

Wil jij ervoor zorgen dat je ‘s nachts heerlijke lange nachten maakt en het beste slaapt, zorg dan voor een blauwe slaapkamer. Uit onderzoek is gebleken dat het niet alleen goed is voor een langere slaap, maar het zou ook bloeddruk kunnen verlagen.  Het blijkt dat personen met een blauwe slaapkamer 8 uur gemiddeld per nacht slapen en positief en gelukkig ontwaken.

De kleur die staat voor luxe en comfort is zilver. Denk er eens aan: een mooie kamer met zilveren muren en hierbinnen een mooi groot en royaal bed. Dit is toch pure luxe en comfort. Tevens slapen personen met een zilveren muur gemiddeld ruim 7,5 uur. Bij Bosch Bedding hebben we ook mooie boxsprings die precies hierbij passen. Bekijk het assortiment Royal boxsprings.

Kortom, heb je een slechte nachtrust? Overweeg dan eens om je kamer te voorzien van een nieuw likje verf ;).