Ligt je boxspring te hard? Zo pas je de hardheid aan zonder het matras te vervangen

Ligt je boxspring te hard? Zo pas je de hardheid aan zonder het matras te vervangen

Ligt je boxspring te hard? De hardheid van je matras bepaalt in grote mate de kwaliteit van je slaap. Maar wat doe je als je boxspring te hard aanvoelt en je nachten inmiddels meer weg hebben van een constante worsteling dan van daadwerkelijke rust? We kunnen je alvast geruststellen: je hoeft niet per se een nieuw, duur matras aan te schaffen. Er zijn namelijk verschillende manieren waarop je de hardheid van je boxspring kunt aanpassen zonder het matras te vervangen.

Waarom de hardheid zo belangrijk is

Zoals gezegd is de hardheid van een matras zeer belangrijk voor je nachtrust. Een matras met de juiste hardheid ondersteunt je lichaam gedurende de nacht en zorgt ervoor dat je ‘s ochtends uitgerust en zonder pijntjes wakker wordt. Een matras dat te hard is, kan drukpunten veroorzaken bij je schouders, heupen, rug en nek, wat leidt tot ongemak en een slechte nachtrust. Een zacht matras is ook niet altijd de oplossing: een te zacht matras biedt onvoldoende ondersteuning, wat kan resulteren in rugpijn en een slechte houding. Het vinden van de juiste balans is daarom essentieel. Belangrijk om te realiseren is dat deze balans per persoon verschilt – er is geen one size fits all.

Zo herken je een te hard matras

Een te hard matras is eenvoudig te herkennen: je ervaart pijn en ongemak ‘s ochtends na het wakker worden en gedurende de nacht lukt het maar niet om ‘echt lekker’ te liggen. Specifieke tekenen zijn onder andere pijn in de schouders en heupen, tintelingen en gevoelloosheid in de ledematen en algemene stijfheid.

Aanpassen hardheid boxspring zonder nieuw matras

Gelukkig zijn er meerdere opties om de hardheid van je boxspring aan te passen zonder direct een nieuw matras aan te schaffen. Volg simpelweg onze onderstaande gids voor het aanpassen van de hardheid van je boxspring:

1. Verstel de bodem

Heeft je boxspring een verstelbare bodem, dan kun je deze aanpassen om bepaalde delen van het bed hoger of lager te zetten. Dit helpt de druk op je lichaam te verminderen, waardoor het matras minder hard aanvoelt.

2. Lattenbodem zachter instellen

Sommige lattenbodems zijn voorzien van schuifjes ter hoogte van de heupen. Schuif je deze naar binnen, dan worden de latten zachter, wat zou moeten zorgen voor een minder hard matras en meer comfort.

3. Wissel van slaaphouding

Een andere optie is om je slaaphouding aan te passen. Slaap je graag op je zij, dan kun je een kniekussen gebruiken om de druk op de heupen te verminderen. Ook voor rugslapers zijn er dit soort oplossingen: zij kunnen een kussen onder hun knieën plaatsen.

4. Houd het matras warm

Heb je een traagschuim matras? Dit materiaal wordt harder als de omgeving koud is. Zorg daarom dat het warm genoeg is in de slaapkamer en leg eventueel een warme (lange) kruik in bed voordat je zelf naar bed gaat. Dit zou het matras een stuk zachter moeten maken.

5. De beste oplossing: gebruik een matrastopper

Een van de eenvoudigste en meest effectieve manieren om de hardheid van je matras aan te passen is door een zachtere matrastopper aan te schaffen. Toppers bieden extra comforts en verlichten de druk op je schouders, heupen, rug en nek. Toegegeven: met een topper maak je het matras zelf natuurlijk niet zachter, maar je ligt wel een stuk zachter en comfortabeler. Toppers komen in verschillende materialen (traagschuim, latex, koudschuim of wol) en hebben naast comfort ook andere voordelen. Denk hierbij aan een lage aanschafprijs en een langere levensduur van je bestaande matras.

Geïnteresseerd in zo’n matrastopper? Ontdek dan het aanbod van Bosch Bedding! Ook bij vragen met betrekking tot matrashardheid kun je bij ons terecht – onze experts helpen je graag comfortabeler en beter slapen.